Oikea sisältö. Oikea paikka.

Näin teet viestintästrategian

Viestintästrategia on pitkän aikavälin suunnitelma, jossa määritellään muun muassa organisaation viestit, vastuut ja resurssit. Näin se tehdään.

1. Viestintästrategiaa ei voi laatia yksin. Kokoa kattava mutta ei liian laaja edustus eri puolilta organisaatiota.

2. Mikäli oma osaaminen ei riitä, niin kannattaa käyttää asiantuntija-apua. Ulkopuolinen näkökulma auttaa myös ymmärtämään, mikä on olennaista.

3. Ilman johdon osallistumista ja sitoutumista ei voi haaveilla onnistumisesta.

4. Käykää porukalla läpi ainakin organisaation strategia, vahvuudet ja osaamiset sekä viestinnän tavoitteet, tehtävät, vastuut, kohderyhmät, kanavat, pääviestit ja mielikuvat.

5. Vain yksinkertaiset ja selkeät perusviestit menevät läpi. Käytä määrittelyyn riittävästi aikaa ja kirkasta viestisi.

6. Jalkauta strategia ensin omaan organisaatioon. Sen jälkeen voit levittää ilosanomasi maailmalle.

7. Viesti, toista ja kertaa mutta älä ole monotoninen. Perusviestit voivat tuntua itsestä itsestäänselvyyksiltä, mutta suurin osa kuulee ne ensimmäistä kertaa tai ei muista niitä kuulleensa.

8. Seuraa, mitä omassa organisaatiossa ja maailmassa tapahtuu. Päivitä viestintästrategia, kun aika ajaa siitä ohi.