Oikea sisältö. Oikea paikka.

Mitä tarkoittaa sähköinen lehti?

Kun mietitään, mitä sähköinen lehti tarkoittaa, ensimmäisenä mieleen saattaa nousta natiivisovellus. Natiivisovelluksella tarkoitetaan käyttöjärjestelmäkohtaista appia, joka ladataan sovelluskaupasta. Natiivisovellus sopii erinomaisesti esimerkiksi tilattaville sanomalehdille. Tarkemmin on jo mietittävä, miksi asiakas lataisi sidosryhmälehden sovelluksena esimerkiksi tabletilleen. Myös jatkuvasti muuttuvien käyttöjärjestelmäversioiden perässä pysyminen ja sisällön jakaminen sosiaalisessa mediassa tuottaa tässä vaihtoehdossa haasteita.

Sähköisellä lehdellä voidaan tarkoittaa myös näköislehteä, joka on mahdollista toteuttaa monella tapaa: digipaperina, html5-tekniikalla taitettuna tablet-lehtenä tai PDF:nä. Toki myös näköislehti voi olla natiivisovellus, mutta se on jo turhaa rahan tuhlausta. Ei kannata muuntaa jotain digitaaliseksi, jos ei kunnolla hyödynnä sen tuomia mahdollisuuksia. Tablet-lehdessä voidaan toki hyödyntää joitakin verkon tarjoamia rikasteita, mutta se ei tarjoa optimaalista käyttökokemusta. Vielä haastavampaa käyttökokemuksen kannalta on, jos tablet-lehteä luetaan mobiililaitteella tai tietokoneella. 

Responsiivinen verkkolehti on paras vaihtoehto ilmaiselle lehdelle, joita sidosryhmälehdet useimmiten ovat. Lehti taipuu kaikille päätelaitteille, ja sisällön jakaminen sivustoilla, syötteissä ja sosiaalisessa mediassa on helppoa. Verkkolehti mahdollistaa myös sisällön tuonnin sosiaalisesta mediasta journalistisen sisällön rinnalle. 

Käyttökokemus voidaan sovittaa jokaiselle laitetyypille erikseen. On hyvä, että tietokoneella lehti käyttäytyy kuten normaalit verkkosivut. Sen sijaan tabletilla lehden toivotaan yleensä toimivan perinteisen lehden tapaan laitteen ominaisuudet ja ruutukoon huomioon ottaen. Mobiilisovelluksessa on toivottavaa, että painikkeet ovat isoja, käyttöliittymä pelkistetty ja sisältö latautuu nopeasti. 

Edita on päätynyt tarjoamaan omille lehtiasiakkailleen responsiivisia verkkolehtiä ratkaisuksi sidosryhmälehtien sähköistämiseen. Uskomme, että tämä on asiakkaillemme paras tapa saada sisällölleen mahdollisimman suuri yleisö. Ratkaisumme tarjoaa myös loppukäyttäjälle miellyttävän käyttökokemuksen.