Oikea sisältö. Oikea paikka.

Kummalle kirjoitat, hakukoneelle vai ihmiselle?

Jos haluaa piilottaa jonkin asian, niin Internet on siihen oivallinen paikka. Netissä kilpailu huomiosta on niin kovaa, että hyväkin sisältö hukkuu helposti massaan.

Tietoa etsitään verkosta hakukoneilla. Mikäli verkkopalvelu ei näy hakutuloksissa, sitä ei ole olemassa.

Hakukoneoptimointia kannattaa siis harrastaa, mutta hakukoneet ovat nykyisin niin fiksuja, ettei optimointi ole oikotie onneen.

Kukaan ei pysy hakutulosten kärjessä ilman hyvää sisältöä. Huono sisältö häviää hyvälle vääjäämättä, vaikka sitä olisi kuinka viritelty.

Mitä on hyvä sisältö ja miten sitä tuotetaan?

Kohderyhmä kyllä tunnistaa hyvän sisällön: se on hyödyllistä tai viihdyttävää ja sitä halutaan kommentoida ja jakaa.

Siksi kirjoittajan on tunnettava vastaanottaja ja tämän tiedontarpeet, muuten relevantin sisällön tuottaminen ei onnistu.

Kun on hyvällä sisällöllä voittanut ihmiset puolelleen, hakukoneet tulevat perässä.

Siksi verkkokirjoittajan on pidettävä sisältöä tuottaessaan näkökulma kirkkaana: mikä vastaanottajaa kiinnostaa ja puhuttelee?