Oikea sisältö. Oikea paikka.

Kansakunta digiloikkaa etäkoulun penkillä

99 kertaa olen istunut pulpetissa espanjan tunnilla, mutta tänä torstaina pidimme sadannen tunnin etänä. Tällä kertaa eniten koki oppineensa opettajamme, jolle etäopetus oli uusi - ja onnistunut - kokemus, jota hän aikoo hyödyntää vastedes.

Samalla etäkoulun penkillä on tällä viikolla istunut koko Suomi. Digiloikka on vihdoin totta - pakon edessä, kuten muutos yleensä. Viime viikonloppuna erilaisissa oppimiseen ja opettamiseen liittyvissä somekanavissa kävi kova kuhina, kun opettajat kokeilivat, opettelivat ja kertasivat lukuisia, usein vähälle huomiolle jääneitä digiopetuksen välineitä ja sisältöjä.

Kahden koululaisen isänä olen etätyöskentelyn ohessa vahtimestarin ja keittiöhenkilökunnan roolissani noteerannut, miten taitavasti ohjattuna koulutyö on jatkunut kotona. Mutta lapsethan ovat jo pitkään tavanneet kavereitaankin eniten verkossa. Nyt sinne ovat lisäksi tupanneet opettajat. Suurkiitos sekä taitaville opettajillemme että koulujen tekniselle henkilökunnalle siitä, että oppiminen on voinut jatkua näissä poikkeusoloissa!

Kukaan ei vielä tiedä, onko suvivirsikin laulettava virtuaalisesti. Aika näyttää, millaiseksi rutiiniksi etäoppiminen muodostuu ja millaisia oppimistuloksia näissä olosuhteissa syntyy. Odottamaton käyttöryntäys on pitänyt palvelujen suorituskyvyn kovilla, mutta suunta on varmasti parempaan päin. Yksi kriisikevään voittajista on paikka- ja aikariippumaton digiavusteinen oppiminen sekä koulussa että töissä.

Yksilön tärkein ase itseopiskelussa on motivaatio. Siitä kumpuaa se itsekuri, jota ilman omatoiminen opiskelija ei selviydy töistään. Merkityksen ja tavoitteiden luominen ärsykerikkaassa maailmassamme on ehkä tärkein tehtävä paitsi opettajille ja johtajille, myös meille jokaiselle.

Yrityksenä olemme mukana auttamassa opettajia ja koululaisia pärjäämään näissä poikkeusoloissa. Monien muiden alan toimijoiden tavoin olemme avanneet ammattitaidolla ja suurella työllä rakennettuja digioppimateriaalejamme vapaaseen käyttöön. Monimedialliset sisällöt ja automaattisesti tarkastuvat tehtävät antavat oppijalle välitöntä palautetta, ja oppimisen raportointityökalut helpottavat etänä toimivan opettajan työtä.

Tämän päivän digioppimisen välineet ovat vasta kalpea aavistus siitä, mitä mediat, verkottuminen, tekoäly ja käyttöliittymät tulevat mahdollistamaan. Olemme mukana tässä kehitystyössä, joka vaatii pitkäjänteistä työtä ja investointeja.

Hyvä esimerkki tekniikan kehityksestä on videopalaverien automaattinen tekstitys - tällä hetkellä lähinnä englanniksi. Monista videoneuvottelusovelluksista löytyy jo "Caption"-nappi. Painapa sitä seuraavassa palaverissa, mutta yritä olla nauramatta, kun tekoäly tulkitsee suomea englanniksi! En halua vinkilläni sabotoida kokoustasi tai oppituntiasi, mutta tämäkin riski on hyvä tietää.

Jaetaan tämän viikon kokemuksia ja parhaita käytäntöjä yhteiseksi hyväksi. Voimia kaikille!


Linkit:

Raporttini oppimisteknologian BETT 2020 -messuilta Lontoosta, sama vlogina ja podcastina

EduCloud Alliancen ja DigiOne-hankkeen xAPI-seminaari 11.3.2020 (puheenvuoroni videon kohdassa 00:23:00)