Oikea sisältö. Oikea paikka.

Hauskaa ja vapaaehtoista

Pelaaminen on määritelmän mukaan vapaaehtoista ja hauskaa toimintaa, jota ihmiset suostuvat tekemään omaksi ilokseen pelin sääntöihin sitoutuen, yksin tai yleensä yhdessä kasvotusten tai verkon kautta. Voiko työnteko olla pelimäistä? Siis hauskaa ja vapaaehtoista - motivoivampaa ja tehokkaampaa?

Pelillistäminen (engl. Gamification) on käsite ja viitekehys, joka on vakiintunut kuvaamaan pelien ja leikin positiivisia ominaisuuksia. Pelillistämisen keinoin halutaan motivoida ihmisiä toimimaan tehokkaammin myös työ- ja arkiympäristössä.

Pidän amerikkalaisen professorin Kevin Werbachin pelillistämismääritelmästä "Gamification means the use of game elements and game design techniques in non-game contexts". Edita Publishingilla olemme muotoilleet pelillistämisen suomeksi näin: "Pelillistäminen on innostavaa ja tiivistahtista vuorovaikutusta, joka ohjaa parempaan suoritukseen ja kannustaa yhteistyöhön." Kyse on siis motivoivan vuorovaikutuksen lisäämisestä.

Pelillistämisen aihe voi olla vaikka jonkin asian tai työkalun/ohjelmiston oppiminen, strategian jalkautus, perehdyttäminen tai muu perinteinen aihe. Myös myyntityötä, projektitoimintaa ja asiakaspalveluprosessia voidaan pelillistää.

Helppoa ei pelillistäminen ole. Se vaatii mielikuvitusta, teknistä ja taiteellista osaamista sekä onnea. Uskon kuitenkin pelillistämisen löytävän tiensä työarkeemme. Vain muutama vuosi sitten esim. somettaminen, pikaviestintä, etätyöskentely, ketteryys ja digioppiminen olivat vielä uusia asioita.

Lähes mihin tahansa on mahdollista tuoda mukaan iloa, yhdessä tekemistä, tavoitteita ja palkintoja. Pelien ideana on usein jatkuvasti toistuva silmukka, jossa tehdään samaa asiaa parempaan suoritukseen pyrkien. Pelillistetyssä toiminnassa pitäisi nykytilan ja tavoitteen välillä olla korkeajännite, joka motivoi tekemään.

Tunnetko ketään, joka innoissaan harjoittelisi tuntikirjaus- tai matkalaskuohjelman käyttöä? Kun haetaan työviihtyvyyden esteitä ja organisaation hukkatyön syitä, tämän tyyppiset asiat nousevat usein esiin. Miksi monet työkalumme siis tuntuvat olevan käytettävyyden irvikuvia?

Avainsana on juuri vapaaehtoisuus ja sen kääntöpuoli pakko. Jos jotain on pakko tehdä, ei sen tarvitse olla helppoa, hauskaa tai motivoivaa. "Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi" sanotaan jo Mooseksen kirjassa. Jos pelillistämällä leipätyöstä voi tulla niin hauskaa, ettei sitä haluaisi jättää kesken, olemmeko löytäneet paratiisin avaimen?

Edita Publishingin kehitysjohtaja Kalle Huhtala osallistuu Suomi Areenan keskustelutilaisuuteen "Tuottaako pelaaminen osaamista työelämälle?" perjantaina 15.7.2016. Tule mukaan!

Tilaisuuden esittelyyn täältä »

 

Suomi Areena: Kalle Huhtala "Tuottaako pelaaminen osaamista työelämälle?" perjantaina 15.7.2016.