Oikea sisältö. Oikea paikka.

Alkukesä on arvosanojen aikaa – myös Edilexissä

Toukokuun viimeisellä viikolla, jolloin kirjoitan tätä tekstiä, eletään monessa perheessä jännittyneen odotuksen aikaa. Vuoden koulutyön jälkeen koululaiset saavat tiedoistaan ja taidoistaan opettajiensa arviot, jotka saavat toisissa aikaan pulppuavaa iloa, toisissa kirvelevää pettymystä. Kevätjuhlissa jaetaan stipendejä hyvin menestyneille oppilaille, ja kesälomaa malttamattomasti odottava juhlayleisö laulaa suvivirttä. Kodeissa kilistellään kuohuvaa valkolakkisille ylioppilaille ja muille tutkintonsa suorittaneille nuorille.

Myös Edilex-toimituksessa on jännitetty arvosanoja, kun Edilexin käyttäjät ovat saaneet kertoa mielipiteensä palvelusta toukokuun kahdella viimeisellä viikolla. Pääseekö Edilex luokaltaan? Kuuluuko se luokkansa parhaimmistoon vai tuleeko ehdot? Kuinka moni käyttäjä ylipäänsä on halunnut käyttää arvokasta aikaansa kyselyyn vastaamiseen?

Olen ollut mukana suunnittelemassa kolmea nykymuotoista Edilex-käyttäjäkyselyä. Ensimmäinen toteutettiin syksyllä 2013 puoli vuotta palvelun kokonaisuudistuksen jälkeen, seuraava vuosi myöhemmin. Kysymykset ovat olleet tiiviin sisäisen yhteistyön tulosta, ja niissä on joka kerralla painotettu eri näkökulmaa. Noin puolet kysymyksistä on kuitenkin pidetty samoina, jotta säilytämme vertailtavuuden aikaisempiin tuloksiin. Tällä kertaa otimme esille mm. huhtikuussa uudistetun muistilistan ja esitimme kysymyksiä Edilexin käytöstä. Vastaajat saattoivat myös asettaa tärkeysjärjestykseen valmiita ehdotuksia Edilexin sisältöjen ja toiminnallisuuksien parantamiseksi. Kyselyn lopussa vastaajilla oli tilaisuus antaa meille omin sanoin palautetta siitä, missä olemme onnistuneet samoin kuin siitä, missä meillä on vielä parantamisen varaa.

Olimme asettaneet tavoitteeksi, että saisimme kyselyyn tuhat vastausta. Oli kihelmöivää seurata, miten vastaajamäärä nousi päivä päivältä. Jo ensimmäisen päivän saldo enteili, ettei luku olisi ollenkaan mahdoton. Saavutimme tavoitteen samana päivänä, jona toinen käyttäjäkyselyä koskeva sähköposti oli lähetetty käyttäjille. Vastauksia saapui aivan vastausajan loppuun saakka, yhteensä 1358 kappaletta - mikä on kaikkien aikojen ennätys. Kysymyksiin oli vastattu kauttaaltaan hyvin laajasti. Saimme runsaasti arvokasta tietoa Edilexin käyttäjiltä erilaisista organisaatioista.

Juuri uudistettu muistilista herätti suurta kiinnostusta. Uudistuksesta on vasta alle kaksi kuukautta, joten moni ei ollut vielä ehtinyt testaamaan toimintoa. Vapaamuotoisissa palautteissa oli kuitenkin runsaasti innostuneita kommentteja siitä, että muistilistaa pidetään tarpeellisena ja siihen halutaan ehdottomasti tutustua. Kannustava yksityiskohta oli, että muistilistaa pitävät tarpeellisena oman työnsä kannalta myös ne käyttäjät, jotka eivät ole vielä ottaneet sitä käyttöön. Muutama tehokäyttäjä esitti myös tarkkoja parannustoiveita muistilistaan. Olemme saaneet muistilistasta palautetta myös suoraan asiakaspalveluumme. Työpaikan vaihdoksen yhteydessä useat käyttäjät ovat pyytäneet varmistusta siitä, että omat muistilistakansiot ovat käytettävissä Edilex-tunnuksen vaihtumisesta huolimatta heti, kun he ovat uudessa tehtävässä. Tätä pidämme osoituksena siitä, että kun muistilistan hienoudet ovat avautuneet käyttäjille, siitä ei enää haluta luopua.

Kiinnostavia olivat myös Edilexin käyttötapoihin liittyvät vastaukset. Vaikka mobiilipalvelut jylläävät kuluttajamarkkinoilla, ammattilaisten tietopalveluiden pääasiallinen käyttötapa on edelleen tietokone. Tähänkin löytyy luonnollinen selitys. Edilex on työväline, jota käytetään apuna erilaisten asiakirjojen ja muiden dokumenttien laatimisessa. Sieltä tarkistetaan ajantasaista lainsäädäntöä ja oikeuskäytäntöä tai luetaan oman alan uutisia ja asiantuntijoiden tulkintoja lain soveltamisesta. Kenelläkään ei ole kiinnostusta surffailla Edilexissä huvin vuoksi.

On myös hienoa huomata vastauksista, että olemme osanneet ennakoida Edilexin käyttäjien tarpeita. Samat aineistot ja toiminnallisuudet, joiden kehittämistä pidämme itse oleellisina, löytyvät vastaajien toivelistan kärjestä. Meille on tärkeää, ettei vastaajien vaivannäkö valu hukkaan. Osa ehdotuksista onkin jo kirjattu kehitystehtäviksi ja odottaa vuoroaan. Osa vaatii hieman lisää kypsyttelyä ja tiettyjen lähinnä teknisten haasteiden ratkaisemista, ennen kuin voimme luvata niitä koskevia uudistuksia. Saimme myös hyviä vinkkejä aivan uudenlaiseen eri lähteistä saatavan tiedon yhdistelyyn. Olemme jo ehtineet käydä tulokset läpi parissakin Edilex-tiimipalaverissa, ja niiden työstäminen jatkuu. Päätoimittajana ja esimiehenä olen ylpeä havaitessani, miten paljon käyttäjäkyselyn vastaukset herättävät keskustelua tiimiläisissäni. Olemme pohtineet esimerkiksi sitä, mistä tietyt vastauksissa esille tulleet trendit johtuvat. Erityisen arvokkaana pidämme vapaamuotoista palautetta, josta olemme edellisilläkin kerroilla kaivaneet esille helmiä kehitystyön tueksi.

Ai niin – mitä kouluarvosanoja vastaajat antoivat Edilexille? Joudummeko itkemään pettymyksen kyyneleitä vai saammeko riemuita menestyksestä? Edilex siirtyy komeasti seuraavalle luokalle. Kaikki osa-alueet, joista pyysimme arvioita, saivat korkeammat arvosanat kahteen aikaisempaan kyselyyn verrattuna. Parhaaksi – lähes yhdeksikön tasoiseksi – käyttäjät arvioivat Edilexin sisällön. Eniten etukäteen jännittämämme kokonaisarvosana palvelusta oli 8,57. Yli 1350 käyttäjää ei voi olla väärässä. Arvio on kriittisiltä asiantuntijavastaajilta luottamuksen osoitus Edilexin vahvaa suorituskykyä kohtaan ja antaa meille lisäpontta painaa kaasu pohjaan. Kiitän lämpimästi ja nöyrästi kaikkia teitä, jotka annoitte kallista aikaanne Edilexin hyväksi, ja toivotan kaikille helteisiä kesäpäiviä.

www.edilex.fi